معرفی کامل رشته پزشکی + بازار کار و درآمد

زبان پیش دانشگاهی برای تمام دانشجویان ورودی پزشکی یاسوج اجباری می باشد . بیوشیمی، بافتشناسی،، تشریح (نظری- عملی)، تشریح (آناتومی) (نظری ـ عملی)، فیزیولوژی(نظری ـ عملی)، ایمونولوژی (نظری)،اپیدمیولوژی، روانشناسی، جنینشناسی، تغذیه، ژنتیک، زبان تخصصی، آسیب شناسی عمومی، انگلشناسی، میکروب شناسی دوره فیزیوپاتولوژی این دوره شامل 31 واحد درسی است که دو ترم تحصیلی طول خواهد کشید. استفاده از شیوه های نوین درآموزش پزشکی به گونه ای که دانشجویانی تربیت نماییم که با وجود گستردگی محتوا و مفاهیم در علوم پزشکی علاوه بر کسب دانش نظری ،توانمندی های عملکردی و منش حرفه ای و اخلاق پزشکی در سطح حرفه ای را کسب نماید .ورود به عرصه آموزش بر اساس پزشکی مبتنی بر شواهد بهمراه آموزش و برنامه ریزی طرح درمان براساس آن ،تلاش جهت ادغام دروس علوم پایه و بالینی حتی در سطوح پایین نردبان ادغام ،استفاده از روشهای مجازی آموزش از جمله استفاده از Simulation در آموزش ،توجه به حوزه آموزش پزشکی مبتنی بر جامعه ،Student centerنمودن آموزش ،تلاش جهت توانمند سازی فراگیران برای یادگیری مادام العمر وتلاش برای آموزش بین حرفه ای ما را در این مهم یاری خواهد نمود. به منظور نیل به رسالت تعریف شده برای رشته انفورماتیک پزشکی، کلیه اهداف، چشم انداز، ماموریت و برنامه های تدوین شده برای انفورماتیک پزشکی در این راستا است که دانش آموختگان طوری آموزش و تعلیم ببینند که بتوانند در شناخت مسائل موجود در حوزه علوم پزشکی، آینده نگاری مراقبت سلامت در کشور و جهان، مدیریت پروژه ها، طراحی ساختار داده های پزشکی و توسعه سیستم های اطلاعات مراقبت سلامت، دوراپزشکی، رعایت استانداردها، به کارگیری روش ها و ابزارهای تحلیل داده ها به منظور تصمیم سازی، پزشکی مبتنی بر شواهد و پزشکی شخصی سازی شده براساس اصول بیوانفورماتیک، بکارگیری هوش مصنوعی، و همچنین بکارگیری فناوری های نوین (نظیر IoT وفناوری های پوشیدنی، واقعیت مجازی و افزوده، و نظایر اینها) دانش و مهارت لازم و کافی را کسب نمایند.

در این راستا دانشکده پزشکی وظیفه ی تعلیم و تربیت دانش آموختگان توانمند و متعهد در رشته ی پزشکی جهت نظام سلامت کشور را بر عهده دارد .دانشکده پزشکی با تخصیص بهینه فضای فیزیکی مناسب موجود ،امکانات و تجهیزات ، تجیزات ، و منابع و امکانات بیمارستانی و مراکز بهداشتی درمانی دردسترس به آموزش پزشکی زمینه ی مناسب آموزش پزشکی را فراهم کرده و با تدوین و برنامه های آموزشی استاندارد در جهت نیاز جامعه با روشهای نوین آموزشی نیروی انسانی توانمند و ماهر تربیت می کند .این دانشکده تلاش مینماید که همزمان با فراهم کردن امکانات آموزشی در محیطی علمی و پویا امکانات و تسهیلات لازم را برای مطالعه و تحقیق در زمینه های مرتبط با علوم سلامت و همچنین آموزش رشته پزشکی جهت اساتید ، فراگیران و کارکنان را فراهم سازد تا دانش آموختگان از نظر پژوهش ،تحقیق ،توسعه ی آموزش پزشکی و انجام کار گروهی و همکاری نیز توانمندی لازم را کسب نموده و قادر به پاسخگویی و حل مشکلات سلامت جامعه باشند. در درس جنین شناسی 3 نمره به ارائه سمینار توسط دانشجویان با هدف توانمند سازی دانشجویان در ارتقای فردی و جستجوی مطالب علمی و سخنرانی ، اختصاص یافته است همچنین در این درس 20% بصورت عملی در آزمایشگاه جنین شناسی دانشکده پزشکی مباحثی مانند تخمک گیری – کشت – بلوغ آزمایشگاه و لقاح آزمایشگاهی و تکامل جنینی تا مرحله بلاستوسیز ارائه میگردد .

در درس بهداشت (5) ( اپیدمیولوژی ) 20% از مباحث بصورت سمینار دانشجویی ارائه می گردد و به همین نسبت از نمره پایانی به این قسمت اختصاص داده می شود . در درس بهداشت (2) 20-10% درس با هدف توانمند سازی دانشجویان در ارتقای فردی و جستجوی مطالب علمی و ارائه سخنرانی ، به ارائه سمینار توسط دانشجویان اختصاص می یابد . در درس بهداشت (4) ( آمار و روش تحقیق ) به منظور توانمندسازی دانشجویان در انجام پژوهش در علوم پزشکی و استفاده از روشهای جستجوی مطالب و آمادگی جهت انجام پایان نامه دوره پزشکی عمومی ، طراحی یک پروژه تحقیقاتی به عنوان تکلیف قرار داده شده است و 8 نمره از نمره درس به انجام این تکلیف اختصاص می یابد . وی با بیان اینکه، میزان پزشکان موجود طبق آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نقشه راه درمان حدود ۱۰۰ هزار نفر است افزود: البته این آمار اختلافاتی با آمار سازمان نظام پزشکی دارد که حدود ۱۴۷ هزار نفر است و به نظر در برخی آمارها تنها پزشکان دارای مجوز محاسبه شده اند. وی گفت: اگر بخواهیم میزان مطلوب تعداد پزشک در کشورمان را در مقایسه با کشورهای منطقه مورد سنجش قرار دهیم، این عدد بایستی از ۱۰۰ هزار نفر موجود حدودا به ۱۸۰ هزار نفر افزایش یابد.

استدلال ریاضی: کشف روابط میان اعداد و شناسایی الگوهای موجود در آنها در این افراد وجود داشته باشد. پس از گذراندن تمام واحدهای فوق توسط دانشجویان پزشکی ، آنها برای شرکت در آزمون جامع علوم پایه پزشکی معرفی میگردند . پس از پایان دوره فیزیوپاتولوژی در صورت گذراندن تمام دروس این دوره دانشجویان به مقطع بعدی کارآموزی وارد میشوند . در صورت قبول شدن در آزمون جامع علوم پایه دانشجو وارد مقطع فیزیوپاتولوژی می گردد که واحدهای این دوره به شرح زیر میباشد . درس اخلاق پزشکی بصورت کارگاه یک هفته ای با تکیه بر مباحث التزام عملی به اخلاق اسلامی در رفتار حرفه ای طبابت و رعایت متعهدانه و کامل اصول اخلاق پزشکی و رعایت ضوابط اخلاق حرفه ای پزشکی توسط اساتید صاحب نظر برگزار می گردد . همچنین باید در نظر گرفت که معدل هیچ تأثیر بسزایی در افزایش یا کاهش طرح دو ساله پزشکی ندارد. همچنین عوامل ایجاد این بیماریها را نیز تعیین میکنند.